wtorek, 16 sierpnia 2011

1999-2000 (X,Y)

Wyścig zbrojeń rozpoczęła Honda, ogłaszając w 1987r CBR1000F najszybszym seryjnym motocyklem. Następne było Kawasaki ZZR-1100 zaprezentowane w 1990r. W 1996r Honda wypuściła CBR1100XX Super Blackbird. Suzuki w 1998r zaprezentowało model GSX1300R Hayabusa i 1999r trafił do salonów sprzedaży.

Suzuki Hayabusa (GSX1300R) to motocykl sportowy, dla którego została utworzona nowa kategoria motocykli tzw. ultimate sports, produkowany przez Suzuki od 1999 roku. Od razu zdobył uznanie jako najszybszy na świecie motocykl produkcji seryjnej, z maksymalną prędkością 188 do 194 mil na godzinę (303 do 312 km/h). Hayabusa (隼) po japońsku "sokół", ptak, który w pionowym nurkowaniu podczas polowania rozwija prędkośći od 180 do 202 mil na godzinę (290 do 325 km/h), jest jednym z najszybszy ptaków.

Nazwa nie była przypadkowa, została wybrana ponieważ sokół wędrowny poluje na kosy, a kos czyli blackbird (CBR1100XX Honda Super Blackbird) do tej pory najszybszy motocykl seryjny, miał się ni jak do miażdżącej konkurencje Hayabusy. Hayabusa była szybsza od Super Blackbird o co najmniej pełne 10 mil na godzinę (16 km/h).

W 2000 r. w obawie o bezpieczeństwo wyścig zbrojeń dobiegł końca, doprowadziło to do ​​nieformalnego porozumienia między producentami japońskich i europejskich firm i ograniczenie prędkości swoich motocykli. Prędkość w milach ograniczono konsekwentnie do 186 mph, zaś w kilometrach na godzinę wahała się od 299 do 303 km/h, co jest typowym błędem konwersji danej jednostki i jej zaokrąglenia.


Hayabusy z lat 1999-2000 okazały się najszybszymi motocyklami produkowanymi seryjnie, Kawasaki Ninja ZX-12R 2000 roku zabrakło 4 mph (6 km/h) na zdobycie tego tytułu. Hayabusa zapewniła sobie miejsce jako najszybszy motocykl seryjnej produkcji 20 wieku. Oprócz prędkości, Hayabusa jest chwalona przez wielu za ogół, kompromis takich cech jak prowadzenie, komfort, niezawodność, poziom hałasu, zużycia paliwa i cena.





Dane techniczne



Opis
Typ silnika
Czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie rzędowym, chłodzony cieczą, TSCC
Pojemność
1299 cm
Moc maksymalna
175 KM (129 kW) 190 KM z SRAD/ 9,800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy
141 Nm/ 7,000 obr/min
Średnica x skok tłoka
81.0 x 63.0mm
Stopień sprężania
11,0:1
Układ rozrządu / ilość zaworów
DOHC, 16 zaworów
Zapłon
Elektroniczny,
Układ zasilania
Wtrysk paliwa Keihin/Denso, średnica gardzieli 46mm
Smarowanie
Mokra miska olejowa z chłodnicą oleju
Przeniesienie napędu

Skrzynia biegów
6-stopniowa
Podwozie

Rama
Grzbietowa z profili aluminiowych, silnik jako element nośny
Hamulce przód
Dwie pływająco osadzone tarcze, 320 mm, sześciotłoczkowe zaciski
Hamulce tył
Pojedyncza tarczowa, 240mm, zacisk dwutłoczkowy
Przednia opona
120/70-ZR-17
Tylna opona
190/50-ZR-17
Wymiary i masy

Całkowita długość
2140mm
(Szwajcaria: 2180mm)
Całkowita szerokość
740mm
Całkowita wysokość
1155mm
Rozstaw osi
1485mm
Prześwit
120mm
Wysokość siedzenia
805mm
Zbiornik paliwa
22 L
(California: 20 L)
Masa pojazdu bez płynów
215 kg
(California: 216 kg)
Masa z płynami
250 kg
Ładowność
179 kg



Dane ogólne,
 teoretyczne i testów


Opis
1/4 mili
9,46-11,43 s
147,8 mph (238 km/h)-140,3 mph (225 km/h)
0-100 km/h
2,37-3.17 s
0-200 km/h
7,3-7,6 s
Moc na tylnym kole
151,8-163,2 KM
Moc na silniku
175-178 KM



Prędkości
Vmax

1999r-2000r
200+ mp/h (321+ km/h)
Na biegach

1
135 km/h
2
185 km/h
3
230 km/h
4
275 km/h
5
305 km/h
6
321 km/h + 

Spalanie
Miasto
5,6-7,5 L/100 km
Trasa 100 km/h
5,1 L/100 km
Trasa 160 km/h
5,4 L/100 km


















   Przekłamanie wskazań licznika w motocyklach jest zawsze i wynika z zastosowanych seryjnych zębatek jakie stosują producenci, i wynosi mniej więcej około + 10%, tzn. licznik zawsze zawyża. W przypadku motocykla Suzuki Hayabusa, seryjna przednia zębatka to 17T, tylna 40T. Te oznaczenia zębatek to ilość zębów (T - to z j.ang. teeth czyli zęby). Niektórzy użytkownicy zmieniając zębatki, przednią na mniejszą, lub tylną na większą, albo obydwie w tej konfiguracji odpowiadającej mniejszemu przełożeniu, nie wiedzą ze tym sposobem nie zwiększają osiągów motocykla, faktycznie motocykl będzie przyspieszał szybciej stanie się zrywniejszy ale spada wtedy prędkość maksymalna co za tym idzie wskazania licznika będą mniej lub bardziej nie prawidłowe. Zmieniając przednią zębatkę o jeden ząb (w przypadku zębatki 17T) zmieni wskazania licznika o 5,88%, zmieniając tylną o jeden ząb (w przypadku zębatki 40T) zmieni wskazania o 2,5%. Więc przy seryjnych zębatkach 17T-40T, i prędkości licznikowej 300 kmh (która i tak jest zawyżona i w rzeczywistości wynosi około 270 kmh), zmieniając tylko zębatkę przednią na 16T, tylna zostawiając seryjną 40T, prędkość spadnie do 282 kmh (a w rzeczywistości będzie wynosić z przekłamaniem licznika około 252 kmh), po mimo wskazań licznika 300 kmh. To jest zmiana tylko o jeden ząb i tylko jednej zębatki, zmieńmy obydwie zębatki o dwa zęby, czyli przednia 15T, tylna 42T, i predkość 300 kmh, prędkość wyniesie w tym przypadku 249,7 kmh (nie całe 250 kmh) przy wskazaniach licznika 300 kmh (nie biorąc pod uwagę zawyżonego przekłamania licznika +10%). Przy zmianie zębatki przedniej na inną jak standardowa 17T, na mniejszą lub większą trzeba się liczyć z tym że prędkość będzie mniej lub bardziej przekłamana jak ta którą wskazuje licznik. Zmieniając zębatkę przednią na większą licznik będzie zawyżał prędkość rzeczywistą mniej, więc prędkość w rzeczywistość będzie bardziej zbliżona do prędkości rzeczywistej, o każdy jeden ząb więcej będzie to +5,88% do prędkości wskazywanej przez licznik, odwrotnie będzie gdy będziemy zmniejszać zębatkę przednią, o każdy jeden ząb mniej będzie to -5,88% do prędkości wskazywanej przez licznik. Na odwrót jest z zębatką tylną, seryjna 40T, w jej przypadku zwiększając ilość zębów będziemy obniżać jeszcze bardziej prędkość wskazywaną przez licznik, o każdy jeden ząb więcej będzie to -2,5% do prędkości licznikowe. Zmniejszając zębatkę tylną będziemy zwiększać prędkość rzeczywistą, o każdy jeden ząb mniej to +2,5% do prędkości rzeczywistej. 
     Kolejnym czynnikiem wpływającym na przekłamanie wskazań licznika jest tylna opona, seryjnie w Suzuki Hayabusa 190/50R17. Opona nie jest jednak tak często zamieniana na opony o innych rozmiarach jak ta seryjna, dzieje się to stosunkowo rzadko, bo przeważnie zamawiając oponę nie podajemy rozmiaru jaki chcemy kupić tylko model motocykla i rok, a sprzedawca sam sprawdza w katalogu jaka ma być założona opona do danego modelu, albo sprawdzamy to sami według katalogu i wtedy wiemy jaką oponę zamówić, na rynku nie ma jednak zbyt dużego wyboru co do rozmiarów opon do motocykli, w porównaniu do opon do samochodów osobowych, w mocniejszych motocyklach w wiekowości marek montowana jest własnie opona w rozmiarze 190/50R17. Przekłamanie licznika wiąże się ze zmianą obwodu koła, chodzi tu o profil opony, im jest większy, tym prędkość licznikowa jest bardziej zbliżona do prędkości rzeczywistej, przykładowo na rynku jest opona w rozmiarze 190/60R17, zakładając tą oponę o większym obwodzie, zwiększymy prędkość licznikową o +5.76%. Profil opony to procentowy stosunek jej wysokości do szerokości opony, oznaczenie opony 190 to szerokość podana w milimetrach (190mm), oznaczenie 50, to procentowy stosunek jej wysokości do szerokości (50% z 190mm, czyli 95mm wysokosci). Opona z czasem się zużywa, krótko mówiąc ściera czyli zmniejsza się jej obwód, a co za tym idzie bardziej wzrasta przekłamanie licznika i spada prędkość rzeczywista. W testowanym Suzuki Hayabusa seryjnej oponie 190/50R17, startej do zera zaniżenie prędkości rzeczywistej w stosunku do wskazań licznika wynosiło około 9%, mierzone precyzyjnym urządzeniem do pomiaru prędkości Racelogic.
     .

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz